Meld jouw favoriete leraar aan voor Leraar van het jaar 2024! (Interview met oud-winnaar en jurylid)

7 mei 2024

Er zijn van die leraren… die laten een indruk achter voor de rest van je leven. Ze kunnen je helpen bij het maken van bepaalde keuzes in het leven of misschien wel inspireren om zelf ook docent te worden. Sommige leraren zijn niet alleen leraar, maar veel meer dan dat. Soms is je leraar een rolmodel, of soms kan een leraar een vertrouwenspersoon voor je zijn. Zo’n leraar blijft je voor altijd bij. Komt er een docent in je op? Misschien is het een goed idee om diegene dan te nomineren voor Leraar van het Jaar 2024!

Je ziet een straatbord waarop staat "Teacher of the Year"

Wat is de verkiezing voor Leraar van het Jaar?

Begin oktober wordt de titel ‘Leraar van het Jaar’ uitgereikt aan vier bijzondere leraren op het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs (mbo) en speciaal onderwijs. Iedereen kan die ene favoriete leraar aanmelden voor de verkiezing Leraar van het Jaar 2024. De inschrijvingen sluiten op 10 mei, dus wees er nog snel bij!

Interview met de voorzitter van de stichting leraar van het jaar Andrew Niemeijer

Om meer te weten te komen over de verkiezingen stelden wij onze brandende vragen aan docent Engels, oud-winnaar en inmiddels voorzitter van de stichting Leraar van het Jaar: Andrew Niemeijer.

In 2009 werd jij Leraar van het Jaar in het voortgezet onderwijs. Wat zijn volgens jou eigenschappen van een goede leraar?

“Dat klopt. Ik zat aan het begin van mijn vierde jaar als docent Engels en ik zat helemaal vol passie, nu nog steeds. Als ik voor de klas sta, ga ik er helemaal voor. Ik vind mijn vak echt fantastisch en lesgeven ook. Wat heel belangrijk is aan een goede docent, is dat je vol passie en vakmanschap zit voor je vak en voor datgene wat je wil overbrengen. Leerlingen vinden het heel fijn, als je betrouwbaar bent. Beloof geen dingen die je niet nakomt en communiceer goed. Dat is het eigenlijk. En luister als er iets is.”

Wie is de jury en waar letten ze precies op?

Het jureren gaat eigenlijk in drie rondes. In de eerste ronde is er een schifting van wat allemaal wel en niet klopt bij de aanmeldingen. Hierbij wordt bijvoorbeeld gekeken naar de bevoegdheid van docenten. Het gebeurt weleens dat mensen niet eens de bevoegdheid hebben om docent te zijn, maar al zijn begonnen en zoveel talent hebben dat het duidelijk is dat ze erg goede leraren zijn. Toch moeten we natuurlijk wel bevoegde leraren selecteren als potentiële winnaar. De eerste stap is dus heel administratief.

In de tweede ronde beoordeelt een jury, bestaande uit leraren, de aanmeldingen. Voor een heel groot deel zijn dit docenten die de titel Leraar van het Jaar ooit hebben gewonnen. Maar er zitten ook andere docenten in deze jury. Deze beroepsjury maakt een schifting en let daarbij heel erg op passie en vakmanschap. De jury stelt zichzelf de vraag: “Wat zou deze leraar kunnen betekenen voor het onderwijs als ambassadeur?” Dat is doorslaggevend in deze tweede ronde.

In de derde en laatste ronde beoordeelt een vakjury de aanmeldingen. De vakjury bestaat uit verschillende partijen die iets te maken hebben met het beroep leraar. Denk hierbij aan voorzitters van het LAKS, de mbo-raad, de po-raad, de vo-raad en de go-raad, de voorzitter van De Algemene Onderwijsbond, en van de CNV. Deze jury bepaalt uiteindelijk welke leraren als winnaars gekozen worden.”

Heeft het zin om campagne te voeren voor je lievelingsleraar, zodat diegene vaker genomineerd wordt?

“Je kan als klas zeker campagne voeren voor jouw leraar! Als jouw klas denkt dat deze docent de beste is, moet je diegene zeker nomineren. Als je uiteindelijk niet genomineerd wordt of wint, ben je nog steeds een uitzonderlijk goede leraar, alleen niet de beste van Nederland. Met die titel word je ambassadeur van het onderwijs. Het is een soort functie waarvoor je kiest. Iedereen kan iemand nomineren, leerlingen, ouders of andere familieleden maar ook oud-leerlingen. En één aanmelding is al genoeg! Het gaat vooral om de kwaliteit: waarom is jouw leraar de beste leraar?”

Is het ook feest op school als jouw leraar de verkiezingen wint?

“Ja, het is een gigantisch feest als je wint! Ik heb een heleboel verkiezingen voor Leraar van het Jaar mogen meemaken sinds 2009. Omdat er zoveel leerlingen meekomen met spandoeken en toeters, wordt er een heel grote zaal afgehuurd. Het is al een gigantisch feest om genomineerd te zijn. De scholen van de genomineerde docenten krijgen taarten toegestuurd. En als je ook nog eens wint, dan pakt de school wel uit hoor!”

Wat vind jij het allerleukste aan leraar zijn?

“Ik vind het het leukste om het over mijn vak te hebben en daarmee dat vonkje van inspiratie over te brengen. Het liefst doe ik dat op locatie, zoals toen ik laatst op schoolreis in Schotland was voor acht dagen. Dat is de mooiste vorm van onderwijs die er is. Mijn interesse ligt bij war poetry en het is mijn vak en mijn passie om die interesse en expertise over te brengen op anderen, met name jongvolwassenen. Dat vonkje zien overspringen en enthousiasme creëren is echt te gek. Ook het verschil maken op persoonlijk vlak, als mentor, speelt een steeds grotere rol. Leerlingen op het juiste moment het juiste steuntje geven. Het is soms wel zwaar, vanwege toenemende problematiek bij leerlingen na COVID, maar tot nu toe houd ik dat redelijk vol.”

Welke leraar heeft indruk op jou gemaakt toen jij op de middelbare school zat?

“Zelf heb ik in mijn proefschrift twee leraren bedankt. Dat zijn Frits van As en Dirk Lam. Dirk Lam gaf geschiedenis, die man ging vertellen. Het is een klassiek verhaal van de geschiedenisleraar die vertelt. Ik vond dat fantastisch. Ik zat vier jaar lang met open mond te luisteren als hij aan het vertellen was. Ik ging van havo naar vwo en ik had hem echt lang als leraar. Het was heel klassikaal: boek op tafel, waar ik nooit in keek, want ik luisterde gewoon naar meneer Lam. Hij bracht volle passie voor geschiedenis over. Ik ben daardoor bijna geschiedenis gaan studeren, maar heb nog net op tijd voor Engels gekozen.

Frits van As, een heel ander soort leraar, is iemand die het vak Engels probeerde over te brengen. Waarom hij zo’n held is, is omdat hij serieus de Beowulf in oud-Engels ging voorlezen aan havo 4. Mijn hemel, achteraf gezien… De hoge verwachtingen die hij had, de onverschrokkenheid waarmee hij dat deed. Er waren kinderen in de klas die hem vierkant uitlachten. Die gingen echt niet opletten, terwijl hij dat deed. Maar hij bleef doorgaan. Fantastisch.

Heb je nog tips voor leerlingen die hun leraar willen nomineren?

“Laat je niet afschrikken door alles wat je moet regelen. Als je iemand echt goed vindt: aanmelden! En als je hulp nodig hebt met het formulier, omdat we het net te ingewikkeld of te lang hebben gemaakt: niet opgeven. Want dat doen jouw leraren ook niet, wanneer ze dingen voor jou regelen. Dus misschien kost het je drie klikken en het invullen van het formulier, doe het gewoon! Desnoods betrek je er een andere docent erbij. Het is zo gebeurd: in een pauze of aan het einde van de les. Dus, ga het doen, ga het doen, ga het doen! Want dat verdienen leraren. Het mooiste vak wat er is, en dat blijft het. In de kern: lesgeven aan leerlingen!”

Wil jij die leraar die zoveel indruk op je heeft gemaakt in het zonnetje zetten? Dit is de perfecte kans om je waardering uit te spreken. Ga snel naar de website van Stichting Leraar van het Jaar om jouw leraar aan te melden en wie weet is er binnenkort wel een feestje bij jou op school! 

✍️ Geschreven door Britt

5000+ GRATIS samenvattingen met School24

School24 is het alles-in-één digitale leerplatform voor de middelbare school. In de online leeromgeving vind je geanimeerde video’s, samenvattingen en begrippenlijsten, en oefen je met opgaven en flashcards. Zo ben jij het hele jaar door goed voorbereid op de lessen en toetsen! Wist je dat alle samenvattingen gratis zijn?