7 ochtendrituelen voor een goed begin van de schooldag

26 maart 2024

De wekker gaat, niet het leukste moment van de dag. Het liefst wil je natuurlijk nog eeuwig blijven liggen en je nog honderd keer omdraaien, maar dat gaat helaas niet. Gelukkig zijn er gewoontes die je jezelf kan aanleren, zodat je de dag met goede energie begint. En je weet wat ze zeggen: een goed begin is het halve werk. Hier zijn 7 rituelen voor een frisse start van de dag!

Je ziet een wekker op 7 uur staan. De wekker ligt tussen een wit dekbed.

1. Maak je bed op 🛏️

Het klinkt als een stompzinnig karwei, maar je bed opmaken is iets kleins wat een groot verschil kan maken. Gelijk bij het opstaan heb je al iets nuttigs gedaan. Dit geeft energie en een positief gevoel over jezelf. En ‘s avonds ligt je bed nog lekkerder!

2. Probeer niet te snoozen ⏰

Snoozen is heerlijk, maar het zorgt ervoor dat je eigenlijk nog vermoeider bent. Snoozen kan soms uitlopen tot een halfuur aan ‘gefragmenteerde’ slaap: dat zijn korte stukjes slaap. In die paar keer snoozen, val je nooit in een diepe slaap. Hierdoor rust je minder uit dan wanneer je niet zou snoozen (en gewoon een halfuur langer zou slapen). Gun jezelf die extra tijd om écht en diep te slapen! En sta vervolgens wel in één keer op. 😅

💡Tip: Leg je telefoon niet direct naast je bed, maar verderop in je kamer, zodat je eruit moet om je wekker uit te zetten.

3. Leg je outfit 's avonds klaar 👖

’s Ochtends is het lekker om zo min mogelijk denkwerk te hebben. Leg daarom de avond van tevoren een outfit klaar voor de volgende dag. Check wel even het weerbericht, zodat je niet under- of overdressed bent! 🌨️

4. Vermijd te veel prikkels 💉

Als je ‘s ochtends gelijk op je telefoon gaat scrollen, krijgt je lichaam een shot dopamine. Dopamine is een stofje in je lichaam, dat ervoor zorgt dat je je fijn voelt. Er komt bijvoorbeeld dopamine vrij, wanneer je een compliment krijgt of een taak hebt afgerond. Maar door zo’n ochtend-shot aan dopamine, wil je lichaam dat gevoel steeds weer bereiken gedurende de dag. Het maakt je een soort dopamine-junkie. Hierdoor kan je je slechter concentreren en worden saaie taken nog saaier. Je helpt jezelf dus om even te wachten met op je telefoon te gaan en de dag offline te beginnen.

5. Geef jezelf genoeg tijd ⏳

Zo lang mogelijk in bed blijven om vervolgens in tien minuten te douchen, je aan te kleden en te ontbijten? De kans dat dit stressloos gebeurt, is klein. Als je je ‘s ochtends erg moet haasten, verhoogt dit je stressniveau gedurende de dag. De kans is dan ook groot, dat je een beetje geïrriteerd bent gedurende de dag. Gun jezelf dus de tijd om rustig aan te doen, zodat de dag ook gemakkelijker wordt!

6. Ontbijt! 🍳

Misschien heb je weleens gehoord dat je ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. Een goed ontbijt zorgt voor verhoogde concentratie, voor energie en voor focus. Vergeet dit dus niet! Probeer te ontbijten zonder al te veel suikers, want door te veel suikers krijg je de hele dag cravings naar nog meer van die suikers en krijg je last van suikerdipjes. Niets is zo vervelend als half in slaap vallen tijdens de les en met man en macht proberen wakker te blijven. Dus trakteer jezelf op een gezond ontbijt!

7. Laat zenuwen los met Headspace 🧘

Heb je ‘s ochtends last van zenuwen voor toetsen of voor presentaties? Probeer dan de app Headspace. Headspace is een meditatie-app die op een heel luchtige en rustige manier helpt om even een minuutje te focussen op je ademhaling. Hierdoor word je vanzelf wat minder zenuwachtig. Zo ga je van Zenuwachtig naar Zen.

Maak er een mooie dag van! Aan het begin zal het in ieder geval niet liggen 🙂

✍️ Geschreven door Lizzy

Een goed begin van je schoolprestaties met School24

School24 is het alles-in-één digitale leerplatform voor de middelbare school. In de online leeromgeving vind je geanimeerde video’s, samenvattingen en begrippenlijsten, en oefen je met opgaven en flashcards. Zo ben jij het hele jaar door goed voorbereid op de lessen en toetsen! Wist je dat alle samenvattingen gratis zijn?